@azyyatiliah

Kek Look Tong Cave Temple, Tempat Menarik di Ipoh



Destinasi pertama Tasik Cermin. Destinasi pilihan seterusnya ialah Gua Kek Look Tong, tempat menarik di Ipoh. Cave of Great Happiness. Gua Batu Kapur yang unik di Ipoh. Lokasinya di Gunung Rapat. Tak jauh dari Tasik Cermin. 5km dari bandar Ipoh.

Nak sampai ke sini pun kemain misteri jalannya. Memang gusar memikirkan jalan nya betul ke tidak nih. Siap bertemu dengan sekumpulan kera jinak di tepi jalan. Macam penyambut tetamu gitu.

 Kemudian nampaklah pintu gerbang warna pink. Sah betul dah ni. Masuk je ke dalam. Ada banyak tempat letak kereta di sini. Rupanya Kek Look Tong ni merupakan rumah ibadat. Tempat suci masyarakat Cina Taoist dan Buddhisme. Nama official Kek Look Tong Cave Temple. 

Alamak, tak boleh masuk ke? Em toleh kiri kanan tiada pulak yang bertudung. Eh, takpelah fefeling tourist ajelah. Jauh ni datang dari Shah Alam nak tengok gua batu kapur. Macam Jeju, Korea, Japan tempat-tempat nature yang lawa semua memang dah dicop jadi rumah ibadat. Boleh je pelancong masuk tengok =)



Masya-Allah cantik betul gua batu kapur ni. Keliru jap. Kat Malaysia ke aku ni? Ipoh je uols....



Tiada bayaran dikenakan. FREE. Paham tak. Percuma je untuk tengok keindahan stalaktit dan stalagmit ciptaan Tuhan ni. Jejak je kaki dalam gua batu kapur ni macam termangu-mangu ketakjuban kejap. Mata memang tak lepas memandang keunikan batu kapur yang berusia berjuta-juta tahun ni. Orang keliling pulak yang pelik tengok aku. Dah macam pelancong Brunei kaedahnya. Hewhew.


Pemandangan stalaktit begini pernah tengok dalam Jeff Cellar The Most Magnificent Bar In The World. Tempat simpan wine yang duk ada dalam The Banjaran Hotsprings, Ipoh jugak. Jeff Cellar tu lagi extreme dia punya stalaktit. Lagi kagum. Lagi impress.


Ingat senang nak bergambar kat sini? Pelancong cina/taiwan/hongkong tak pastilah.. penuh datang melawat. Berebut dengan depa pulak nak bergambar. Dalam temple ni banyak patung suci. Biasalah rumah ibadat kan.




Keluar gua nampak pulak tasik terbentang hijau luas saujana memandang. Seolah-olah 'Zen Garden'. Gambar tasik tak letak kat sini. Korang kena ke sana untuk lihat sendiri.

Percaya tak, sis duk atas bangku dalam gua mengadap tasik ni dekat sejam? Angin sepoi-sepoi dia yang bertiup lembut tu alahai ralit macam tak nak balik Shah Alam.

Oklah perut dah keroncong. Nak gerak pi pekena laksa goreng telur bersarang. Lokasi dalam Taman Seri Botani, Bandar Seri Botani. Dalam kawasan perumahan. Kita pi hujung minggu je jadi tak ramai orang. Boleh makan dengan aman. Alhamdulillah.

Laksa Saranghae Ipoh. Nasi lemak tu pun SEDAP!


No comments:

Post a Comment