@azyyatiliah

Landskap Halaman Rumah | Dekorasi Laman

Assalamualaikum :D

Selamat berhujung minggu semua orang. Hari ni nak cerita pasal diy dekorasi laman sebab antara hobi orang pencen kat rumah ni. Dari zaman kecik lagi ayahbonda suka bercucuk tanam. Zaman dulu ketika tinggal di rumah sewa, tanah yang sekangkang kera ditanam ubi kayu. Memang penuh keliling rumah. Jadi selalu makan pucuk ubi kayu dan ubi kayu rebus. Pucuk ubi kayu tu cicah budu alahaiii sedapnya :D

Fast forward ke tahun 2017. Inilah laman rumah atau dekorasi laman atau mini garden atau apa-apalah panggilan yang sesuai. Dari tanah gersang masa awal-awal pindah dulu akhirnya lepas lima tahun bertukar menjadi mini garden yang indah. Indah di mata kami sekeluarga.


Makin semak makin indah. Hahaha. 


Batu-batu sungai dan bangku kayu benar-benar memeriahkan laman


Rimbunnya lahai. Rimbun macam ni, more privacy. Orang tak nampak kita lepak-lepak tak pakai tudung. Ewaaah. Oh, mesti korang curios kan tembok tinggi macam tembok besar tu macam taknak kawan dengan jiran sebelah je. Eh tidak. Sebelah tu padang kosong. Takde rumah. Untuk keselamatan & privacy memang developer bina tembok tinggi siap-siap macam tu. Hence padang tu pun lebih tinggi kedudukannya. 
Anak-anak dah besar belaka. Sekarang nak bela pokok-pokok pulak. InsyaAllah pokok-pokok ini makhluk Allah. Mereka juga turut berzikir sama. Asal mereka bahagia, anak-anak pun bahagia sama :D *me tukang sapu daun kering*

Pokok ni beli di ikea. Harga belasan ringgit. Misi memindahkan dari polibag ke dalam pasu. Mudah-mudahan besar dan suburlah kamu. InshaAllah. Suka tengok daun-daun yang lebar begini

 Meraikan kedatangan ahli baru. Selamat datang pokok cili!

Yang ni pulak ahli tidak diundang. Sedap belalang hijau ni meratah daun hijau. Sampai gemuk tak larat nak terbang.

Hydrangea. Bunga yang selalu menjadi sebutan dan rebutan.

Port kegemaran kami anak beranak

Untung rumah ada laman. Boleh manfaatkan sepenuhnya. Boleh buat dekorasi laman. Boleh buat landskap laman. Zaman sekarang ni susah nak cari rumah yang ada laman dengan harga munasabah. Kalau rumah yang bertingkat pun dah ratusan ribu ringgit, camnelah nak beli rumah yang berlaman pulak. Harga rumah ada tanah di taman perumahan je dah tak munasabah sekarang ni. Untung orang zaman dulu, simpan property banyak2. Masa harga tanah mampu milik. 

Jadi, alhamdulillah sesekali balik rumah bonda teringat suasana macam di kampung. Banyak pokok-pokok. Sejuk suasana rumah sebenarnya bila dikelilingi pokok-pokok hijau. Pokok pun turut berzikir sama pada tuan rumah. Tapi kalau anda suka menanam sayur-sayuran malar segar lagi menguntungkan. Tak payah beli sayur di pasar. Kutip dari laman sendiri. Ohhh, seronoknya begitu!

Sebenarnya bila tengok halaman ini memberi inspirasi untuk punyai halaman rumah sebegini juga. Moga-moga beri inspirasi untuk anda juga :D

Tips Dekorasi Laman

1. Jika ada space, boleh letak meja dan bangku bercorak kayu di halaman rumah

2. Letak batu-batuan sungai dari pelbagai warna. Terus halaman rumah nampak menyerlah!

3. Pilih tanaman yang sesuai. Ada pokok perlu tempat teduh, ada pokok memerlukan cahaya matahari selalu.

4. Guna pasu-pasu yang besar supaya nampak menyerlah di situ.



1 comment:

  1. Cantik!! Hehe. Mak sy pun same ha. Anak2 dh besar dia pulak ralit lah belai pokok bunga. Krg kt rumah penuh dgn bunga gantung2. Hehe

    ReplyDelete