@azyyatiliah

Tip bersihkan Microwave Oven


Assalamualaikum

Hadiah kahwin dapat microwave oven. Mekaseh yang bagi tuuuu. 
Dah berusia 8 tahun ni ^_^

Arini nak bebel pasal Microwave Oven. Mak-mak moden sekarang pasti ada oven kat rumah. Cepat dan mudah nak panaskan lauk katanya. Jangan kata ibu-ibu je, student pun ada oven tau. Entry ni nak bebel pasal oven yang kotor dan berbau!

Jangan dibiarkan percikan, tompokan, lelehan makanan kering, keras, kekal dan tinggal bau dalam microwave oven. No-no-no. Microwave lepas guna kena terus bersihkan. No malas-malas. Nanti suami fengsan tengok microwave berkulat. Kesian kat microwave tu. Kalau dia boleh bercakap dah meluahkan perasaan, pasti luluh dengar keluhannya. 'Aku sejenis microwave'. Tuan aku tidak pedulikan aku. Badanku dibiarkan kotor dan berbau. Yadda..yadda... *tiba-tiba teringat karangan sekolah rendah zaman dulu-dulu*


Kredit: Google

Ada ke yang rupa microwave kat rumahnya cenggini? Ayaiyai ~

Microwave kena sentiasa bersih dan segar. Barulah kualiti hidangan terjaga dan tip top. Kalau tak nanti bakteria membiak dan bersarang pulak dalam microwave tu. Pastu panaskan lauk pauk sekali dengan bakteria tu. Errrrk lalu ke nak makan lauk tu?

Microwave korang berbau dan tidak hilang? Nah ini ada tips bersihkan microwave oven.

1. Perah sikit jus lemon dalam air dan panaskan dalam microwave selama tiga minit di dalam cawan atau bekas terbuka. Then biarkan sejuk. Gunakan air lebihan campuran untuk lap microwave. Biar hingga kering.

2. Atau campur satu sudu teh serbuk penaik atau cuka bersama cawan air panas. Ia bertindak sebagai agen pembersih terbaik untuk mengelap bahagian dalam microwave.

3. Elakkan guna berus, berus keluli atau agen menyental sebab ia akan merosakkan gelombang mirowave. Beli mahal-mahal pastu jahanam.

4. Lepas panaskan lauk pauk terus cuci setiap lelehan atau tumpahan atau percikan hidangan seawal mungkin menggunakan kain kering dan bersih. So takla kotoran tu kekal bertompok berkerak dan berbau kekal kat situ.

5. Kalau kita selenggara dan bersihkan microwave sebaiknya barulah microwave tahan lama dan hidangan yang dipanaskan bersih dari bakteria.

6. Guna agen pembersih khas berbentuk kimia atau sabun hanya di bahagian luar microwave sahaja. Jangan lap kat dalam tau.

7. Amalkan alas pinggan sebagai lapik hidangan yang nak dipanaskan. Jadi semua percikan dan lelehan lauk pauk tadi mengalir terus dalam pinggan. Mudah nak bersihkan.

8. Basuh dan lap kering piring microwave setiap kali selepas guna.

9. Pastikan bahagian luar ketuhar sentiasa kering terutama bahagian skrin LED. Matikan microwave jika tidak digunakan. 


Perah lemon dan masuk dalam microwave
Panaskan 3 minit. Then nanti keluar wap. Lap wap tu dengan kain bersih dan kering
Ni tudung yang Azie guna untuk tutup lauk pauk agar kurang terpercik

Sekian tip dari #dapurazyyatiliah Hiks. 

5 comments:

  1. bagus dan memudahkan tips ni kan azzy :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Ana,
      Haah betul. Azie guna lemon tu. Lepas lap ada bau lemon. segar je. Hihi.

      Delete
  2. bekas yang ada tutup azie pakai bekas apa ek

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Athirah,
      Material plastik 'microwave safe'. Kalau tak silap beli kat SSF.

      Delete
  3. tips yang bagus azi..Fida pun tak suka kalau dapur yang kotor..kalau boleh lepas masak mesti nak mop lantai..

    ReplyDelete